Jongeren van het Praktijkcollege Tilburg leren voortaan ook schilderen


Het Praktijkcollege heeft een nieuw vak toegevoegd aan het profiel Bouwen, Wonen en Interieur (BWI). Sinds het begin van dit schooljaar kunnen leerlingen van de bovenbouw ook aan de slag met het vak schilderen.
 

In het praktijklokaal van BWI zijn werkmuren gerealiseerd voor de leerlingen. Op deze wanden wordt volop geschilderd. “Er is veel aandacht voor de basisvaardigheden zoals ontvetten, schuren, plamuren, afplakken, kitten, gronden, verven en aflakken. En natuurlijk geven wij ze ook de basisvaardigheden mee van verschillende materialen en gereedschappen waarmee ze werken”, vertelt Michael van Spijk. Hij werkt al bijna zes jaar met veel plezier als vakdocent BWI. Het Praktijkcollege wil innoveren en heeft er daarom voor gekozen om het extra vak schilderen aan te bieden.De school schilderen

Op dit moment zijn er twaalf leerlingen die zich wekelijks bezighouden met schuren, plamuren en verven. “Bij het schilderen hebben de jongeren snel resultaat, je merkt dat ze daar een kick van krijgen. Ze zijn allemaal erg enthousiast. Als ze voldoende geoefend hebben op de wanden, mogen ze muren in de school schilderen. Zo zijn er al verschillende muren voorzien van een kleurtje.”

Naast het schilderen is er ook aandacht voor onderhoud en reparatie. Daarvoor heeft Michael verschillende blokken hout liggen met gaten erin. Deze houtblokken mogen de leerlingen zelf oplappen.

Door de jongeren te laten rouleren tussen de vakken hout, installatie, elektra en schilderen, kunnen ze ieder vak proberen. Zo ontdekken ze wat ze het liefste doen. Als ze uiteindelijk voor het vak schilderen kiezen, volgt er een praktijktoets waarvoor ze ook een diploma kunnen behalen.

Wil je meer weten over schilderen op het Praktijkcollege? Neem contact op met Michael van Spijk: mvspijk@praktijkcollegetilburg.nl

Geef een reactie

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>